کالج های کانادا

تحصیل فوق لیسانس در کانادا

کالج های کانادا  

در این وبلاگ قصد داریم به موضوع کالج های کانادا بپردازیم

وقتی صحبت از تحصیل در کانادا و یا خیلی کشورهای دیگر می­ شود بحث تحصیل در کالج­ ها به میان می ­آید که گاهاً برای خیلی از ایرانی ­ها فضای ناشناخته ای به نظر می آید. برای پاسخ به این سؤال بهتر است اول بگوییم که کالج به چه نوع سیستم آموزشی ­ای گفته می شود؟

در یک تعریف ساده به موسسات آموزشی کوچکتر از دانشگاه با تنوع رشته‌های تحصیلی کمتر که مدارک و گواهی نامه‌هایی را صادر می‌کنند و عموما بین ۱ تا ۳ سال به طول می‌انجامند کالج می‌گویند. کالج معادل دانشگاه‌های علمی کاربردی یا دانشکده های فنی‌حرفه‌ای در ایران بوده و به دلیل داشتن شهریه ارزان، نرخ اشتغال بیش از 95%، طول دوره کوتاه و شهریه ارزان و… به یکی از محبوبترین گزینه های مهاجرت تحصیلی خصوصا در میان پارسی زبانان تبدیل شده است.

کالج هاي کانادا بیشتر بر آماده ‌سازی متقاضی برای ورود به بازار کار تمرکز می‌کنند و در زمینه علمی، هنری، فنی‌ و حرفه‌ای و آموزشی فعالیت دارند. بنابراین کالج‌ها از نظر تئوری تمرکز کمتری روی دروس گذاشته و بیشتر به جنبه کاربردی و عملیاتی توجه می‌کنند. دوره کالج در کانادا به متقاضیانی توصیه می‌شود که قصد ورود سریع به بازار کار را دارند و به دنبال شغل های با درآمد متوسط و کاربرد زیاد هستند. در واقع سیستم کالج در کانادا برای ارائه آموزش‌های فنی و دیپلم‌هایی که به تغییر روند کار و نیازهای یک اقتصاد در حال تغییر پاسخ می‌دهند، ساخته‌شده است. می‌توان گفت، کالج دوره‌ای بین مدرسه و دانشگاه است که به دو صورت دولتی و خصوصی فعالیت می‌کند:

کالج‌های کانادا دولتی

  • بودجه کالج‌های دولتی عمدتاً ازسوی دولت فدرال کانادا تأمین می‌شود.
  • هزینه تحصیل در کالج های دولتی کانادا از بسیاری از کالج‌های خصوصی ارزانتر است.
  • معمولاً کالج‌های دولتی، گواهی‌های آکادمیک و دیپلم‌های پیش حرفه‌ای ۱ تا ۲ ساله و مدارک فوق‌دیپلم ۲ ساله و مدارک کارشناسی تخصصی ۳ تا ۴ ساله را ارائه می‌دهند.

کالج‌های کانادا خصوصی

  • کالج‌های‌ خصوصی هیچ‌گونه بودجه‌ای از بخش فدرال و یا استانی دولت دریافت نمی‌کنند.
  • این کالج‌ها، تنها به‌واسطه شهریه دریافتی از دانشجویان فعالیت می‌کنند.
  • کالج‌های خصوصی معمولا از کالج‌های دولتی کوچک‌تر و گران‌تر هستند.

تفاوت کالج و دانشگاه

 *ارزان بودن شهریه کالج

تحصیل در کانادا ارزانتر از کشورهای هم تراز نظیر آمریکا، انگلستان، استرالیا و نیوزلند است. حتی کانادا دارای ارزانترین شهریه برای دانشجویان بین المللی در بین تمامی کشورهای انگلیسی زبان جهان می‌باشد. در این میان هزینه تحصیل در کالج های کانادا به مراتب از دانشگاه‌های این کشور ارزان تر می‌باشد. به عبارت دیگر: تحصیل در کالج های کانادا یکی از ارزانترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های مهاجرت و دریافت اقامت دائم است.

*تحصیل در کالج های کانادا با مدرک دیپلم

یکی از مزایای تحصیل در کالج های کانادا عدم نیاز به آزمون‌های ورودی نظیر کنکور و در نتیجه برداشته شدن استرس و عواقب جبران ناپذیر ناشی از آن از روی دانشجویانی است که آزمون‌های ورودی برایشان به یک کابوس بزرگ تبدیل شده است. خوشبختانه تحصیل در کالج های کانادا با مدرک دیپلم و بدون نیاز به آزمون‌های سخت امکان پذیر می‌باشد.

*کوتاه بودن طول دوره کالج

معمولا طول دوره های کالج در کانادا بین یک تا سه سال و بطور متوسط، دوساله هستند. لذا دانشجوی بین المللی قادر خواهد بود زودتر به اجازه کار پس از تحصیل و به دنبال آن به اقامت دائم دست یابد.

*تحصیل در کالج زبان کانادا 

دریافت مدرک زبان آیلتس آکادمیک یا تافل برای بسیاری از دانشجویان بین المللی به دلیل مشغله‌های کاری یا تحصیلی دشوار و زمان بر است. اما خوشبختانه اخذ پذیرش کالج بدون مدرک زبان توسط موسسه فلورنس امکان پذیر است. موسسه به دلیل دارا بودن سهمیه نمایندگی معتبرترین و بهترین کالج های کانادا نظیر کالج هامبر، شریدان و جورجین موفق به اخذ پذیرش تحصیلی بدون مدرک زبان برای صدها دانشجوی بین المللی پارسی زبان بوده است.

تحصیل در کالج های کانادا بدون مدرک زبان به پذیرش مشروط یا Conditional Offer موسوم است. یعنی دانشجو می‌بایستی یک یا چند کورس زبان انگلیسی قبل از برنامه آموزشی اصلی بگذراند. طول دوره زبان انگلیسی پیش نیاز بستگی به سطح زبان متقاضی داشته و از دو ماه تا یک سال متغیر می‌باشد. هر یک ماه کلاس زبان در کالج های کانادا به اندازه شش ماه تا یک سال شرکت در کلاس های زبان خارج از کانادا بازدهی دارد.
استانداردهای بالای آموزشی، شیوه‌های نوین تدریس و معلمین انگلیسی زبان سبب شده تا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل شود.

دوره‌های تحصیلی کالج های کانادا

پرسش پیرامون انواع دوره‌های تحصیلی در کالج ها و مدارکی که به واسطه طی این دوره‌ها به دانش‌آموز و یا هنرآموز تعلق می‌گیرد، تصویر روشن‌تری از کارکرد آنان می‌دهد. با آگاهی به این دوره‌ها و نحوه کارکردشان می‌توان کالج‌ها را بهتر در جهت اهداف شخصی بررسی کرد و دانست چگونه به کار می‌آید.

دوره دیپلما (Diploma)

دوره دیپلما، ۲ ساله است. متقاضیان می‌توانند با کسب مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی، برای این دوره پذیرش بگیرند. حداقل نمره زبان برای ورود به مقطع دیپلما، آیلتس آکادمیک ۵٫۵ یا تافل ۴۵ تا ۵۹ است.

دوره دیپلمای پیشرفته  (Advanced Diploma)

این دوره که به دیپلمای پیشرفته معروف است، ۳ سال به طول می‌انجامد. شرط ورود به دوره دیپلمای پیشرفته، داشتن مدرک دیپلم یا فوق‌دیپلم و آیلتس آکادمیک ۶ یا تافل ۶۰ -۷۸ است.

دوره بچلر  (Bachelor)

دوره‌ی بچلر به دوره لیسانس معروف است. برای ورود به این دوره، داشتن مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و آیلتس آکادمیک ۶٫۵ نیاز است.

دوره پست بچلر (Post Bachelor)

این دوره یک‌ساله است. متقاضیان با داشتن مدرک لیسانس و با نمره آیلتس ۶٫۵ یا تافل ۷۹ تا ۹۳ می‌تواند پذیرش بگیرند. دوره Post Bachelor دانشجویان را برای پیدا کردن شغل موردنظر در کانادا کمک می‌کند.

دوره DEC (Diplôme d’études collégiales)

این دوره، مختص کالج‌های استان کبک است. متقاضیان پس از اخذ مدرک دیپلم دبیرستان می‌توانند وارد این دوره شوند.

کالج های کانادا

شرایط پذیرش تحصیلی کالج های کانادا

شرایط سنی

تحصیل در کالج های کانادا شرایط سنی خاصی ندارد. اما بهترین سن تحصیل در کالج که دارای حداکثر شانس قبولی ویزای دانشجویی است سن ۱۸ تا ۲۳ سال می‌باشد. به نحوی که شرکت رادسام برای ۹۵% متقاضیان تحصیل در کالج که دارای سن ۱۸ تا ۲۳ سال بودند موفق به اخذ ویزای تحصیلی کانادا شده است.  اما این بدین معنی نیست که افراد بالای ۲۳ سال اصلا شانسی برای تحصیل در کالج‌ های کانادا ندارند.

اما متقاضیان بالای ۳۵ سال یا به بیان بهتر متقاضیان تحصیل در کالج های کانادا که بیش از ۵ سال از تحصیل آنها گذشته، می‌بایستی در انتخاب کالج و رشته تحصیلی دقت بیشتری داشته و برای افزایش شانس  ویزا حتما توسط یک مشاور یا وکیل مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنند.

شرایط معدل

پیش نیاز اخذ پذیرش از کالج داشتن معدل ۱۴ است. کالج های کانادا انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دانشگاه‌ها از نظر معدل دارند اما طبیعتا هرچه معدل دانشجو بالاتر باشد امکان اخذ پذیرش از کالج های بهتر نظیر هامبر به ویژه برای رشته‌های خاص، پرطرفدار و پر در آمد بیشتر خواهد شد.

 نمره زبان انگلیسی

دوره‌های معادل فوق دیپلم (College Diploma or Advanced Diploma) نمره آیلتس آکادمیک شش و دوره‌های لیسانس یا معادل فوق لیسانس نمره شش و نیم نیاز دارند. همچنین می‌توان به جای آیلتس، مدرک تافل یا پی تی ای معادل نیز ارائه نمود. یا اینکه از امکان تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان استفاده کرد.

اقامت پس از تحصیل در کالج‌ های کانادا

بیشتر دانشجویان خارجی اغلب به امید دریافت اقامت پس از تحصیل، راهی کانادا می‌شوند. پس از تحصیل در دوره‌های کالج در کانادا، بسته به استانی که در آن تحصیل کرده‌اید می‌توانید از طریق یکی از روش‌های مهاجرتی نسبت به اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

برای دریافت اقامت در هر یک از ۱۱ استان کانادا پس از تحصیل در کالج های این کشور شرایط خاصی وجود دارد. در بعضی از استان‌ها پس از ادامه تحصیل بلافاصله امکان اخذ اقامت دائم فراهم است و در برخی دیگر متقاضی ابتدا اجازه کار و سپس ویزای اقامت را دریافت می‌کند.

به طور کل، از شرایط دریافت اقامت دائم از طریق تحصیل در کالج‌های کانادا می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • دارا بودن سن ۱۸ سال
  • اخذ پذیرش تحصیلی از یک کالج دولتی
  • اخذ ویزای تحصیلی کانادا
  • اتمام دوره آموزشی و دریافت مدرک تحصیلی
  • اخذ ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP
  • یک سال کار تمام وقت و مرتبط پس از اتمام تحصیل
  • دریافت مدرک آیلتس آکادمیک با نمره بالا
  • اقدام برای دریافت اقامت دائم از مسیر تجربه کار کانادایی که یکی از زیر مجموعه‌های اکسپرس اینتری است.
  • دریافت کارت اقامت دائم کانادا یا PR Card

 

هزینۀ شهریۀ کالج های کانادا

شهریۀ کالج در کشور کانادا وابسته به رشتۀ تحصیلی، شهر و استانی که کالج در آن واقع شده است متغیر می باشد. کالج هایی که در شهرهای پرجمعیت مثل تورنتو و ونکوور قرار دارند هزینۀ بالاتری دارند ولی در شهرهای کوچکتر در کانادا دانشجویان متحمل هزینۀ کمتری می شوند. به طور کلی هزینۀ شهریه در کالج های کانادا و یا به عبارتی هزینه تحصیل در کالج های کانادا چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار کانادا متغیر است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.