تحصیل پزشکی در ایتالیا 2024(هزینه+شرایط پذیرش)

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا مستلزم شرکت در آزمون آیمت میباشد که این آزمون ورودی در مقایسه با آزمون ورودی ایران بسیار آسان میباشد. تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی و استادان سطح بالا و رنکینگ بالای دانشگاه ها در ایتالیا، موجب جذب متقاضیان زیادی از سراسر جهان شده است. افراد زیادی سالانه از ایران برای تحصیل در رشته پزشکی به کشور ایتالیا مهاجرت می‌کنند، زیرا تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا علاوه بر مزیت‌های فوق العاده تحصیلی و شرایط‌ خوب دانشگاه ها و فراهم بودن کار دانشجویی، برای متقاضیان ایرانی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد چرا که دولت ایتالیا برای دانشجویان بین المللی خود، بورسیه ی تحصیلی در نظر گرفته است. اما گاهی با تمام این مزیت ها به علت عدم آگاهی، بسیاری از متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا دچار گمراهی می‌شوند.

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید با دقت این مقاله را مطالعه کرده چرا که در ادامه به مزایا و معایب تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا به صورت جامع می‌پردازیم.

پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

دانشگاه هایی که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی در ایتالیا ارائه میدهند محدود است، بنابراین رقابت برای پذیرش و تحصیل در این کشور آن هم به زبان انگلیسی بسیار بالا می‌باشد. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در کشور ایتالیا را دارند باید در آزمون آیمت (IMAT) شرکت کرده و حداقل نمره قبولی را در آزمون کسب کنند تا بتوانند در دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیرند و در رشته های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی تحصیل کنند .متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا هرچقدر بیشتر بر روی زبان انگلیسی تسلط داشته باشند بیشتر شانس پذیرش در دانشگاه‌های کشور ایتالیا را خواهند داشت. دانشجویان بین المللی که بورسیه تحصیلی پزشکی ایتالیا شامل حالشان می‌شود هزینه تحصیل و اقامت در خوابگاه به صورت رایگان می‌باشد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

اگر قصد تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی را دارید، باید به این زبان مسلط شوید و به دنبال اخذ مدرک B2 زبان ایتالیایی خود باشید و پس از آن در آزمونی که در سفارت ایتالیا به زبان ایتالیایی برگزار میشود شرکت کنید. پس از این مراحل خود را برای آزمون ورودی دانشگاه که آیمت نام دارد آماده کنید. جهت تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی باید در خود کشور ایتالیا، در آزمون ورودی آیمت به زبان ایتالیایی شرکت کنید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

مراحلی که جهت تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی باید طی کنید.

  1. آموزش زبان ایتالیایی
  2. دریافت مدرک زبان B2
  3. آمادگی برای آزمون IMAT
  4. شرکت در آزمون IMAT

نکته

کسانی که مسلط به زبان انگلیسی و یا زبان ایتالیایی هستند اما مدرک معتبری ندارند باید تسلط خود را در یکی از این دو زبان ثابت کنند

آزمون IMAT در تحصیل پزشکی ایتالیا

آزمون آیمت یکی از مهمترین آزمون‌ها جهت اخذ اپلای پزشکی در ایتالیا می‌باشد که به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی در سنتر هایی که هر ساله اعلام میشود برگزار میگردد. این آزمون فقط یک بار در سال برگزار میشود و حدودا 70 دانشجوی بین المللی در آن پذیرفته می‌شوند. ثبت نام آزمون آیمت 130 یورو می‌باشد که درصورت موفقیت در این آزمون به شما پس داده نمی‌شود. کشورهایی که معمولا در آن آزمون ورودی پزشکی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود عبارت‌اند از: 

فرانسه،آلمان،یونان،ایتالیا،لهستان،برزیل،آرژانتین،

چین،عربستان،اسپانیا،انگلستان،امارات و آمریکاو…البته هر ساله این سنتر ها تغییر میکنند. 

شرایط خواندن پزشکی در ایتالیا

  مدارک و شرایط تحصیل پزشکی ایتالیا

  • داشتن مدرک دیپلم

  • داشتن مدرک زبان

  • پاسپورت معتبر

  • سن 18 سال

  • قبولی آزمون IMAT

چرا تحصیل پزشکی ایتالیا؟؟

تحصیل در ایتالیا پزشکی

تحصیل پزشکی در ایتالیا میتواند برای بسیاری از متقاضیان جذاب باشد چرا که مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر کشور ها دارد. مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا عبارت اند از:

  • هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در ایتالیا
  • معتبر بودن مدرک پزشکی ایتالیا، در سراسر اروپا
  • تاریخچه برجسته پزشکی در ایتالیا
  • امکان دریافت بورسیه استانی 
  • فرصت های شغلی بین المللی
  • کیفیت بالای آموزش

پذیرش پزشکی ایتالیا

جهت اپلای پزشکی ایتالیا ابتدا در سایت یونیورسیتالی ثبت نام کنید و سنتر مورد نظر خود را برای آزمون ورودی پزشکی انتخاب کنید و در دانشکده ای که برای تحصیل انتخاب کرده اید ثبت نام کنید. به یاد داشته باشید که مدارک مورد نیاز به خصوص تاییدیه مدرک دیپلم را در این حین  آماده داشته باشید. جهت اخذ ویزای تحصیلی از سفارت، مدرک زبان الزامی میباشد. وزارت علوم ایتالیا میزان ظرفیت رشته پزشکی در ایتالیا را هر ساله اعلام میکند. میزان ظرفیت هر دانشگاه برای رشته پزشکی متفاوت میباشد.

مدارک لازم جهت اخذ اپلای تحصیل پزشکی ایتالیا

پذیرش پزشکی ایتالیا

جهت اخذ پذیرش پزشکی در ایتالیا، باید یک سری مدارک را آماده کنید که مدارک زیر بخشی از آن میباشد:

  1.  ترجمه ریزنمرات و مدرک پیش دانشگاهی
  2. مدرک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی
  3. ترجمه ریز نمرات و مدرک دیپلم
  4. قبولی در آزمون آیمت
  5. مدرک دیپلم 
  6. شناسنامه
  7. پاسپورت
  8. عکس 

 شما برای ارائه این مدارک جهت اخذ اپلای باید یک نسخه رسمی از آن را با تایید دادگاه دارالترجمه، ترجمه کنید و آن را هم ارائه دهید.

دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا

دانشگاه های بسیار زیادی امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا را به زبان انگلیسی و ایتالیایی فراهم میکند که هر کدام از آنان از رتبه بالایی برخوردارند و یکی از برترین دانشگاه ها در میان دانشگاه های جهان به حساب می آیند. 

دانشگاه های برتر پزشکی ایتالیا

دانشگاه

رتبه جهانی

بولونیا

101-125

سن رافائل

126-150

هیومنیتاس

176-200

میلان

176-200

پادوا

201-250

برشیا

251-300

پاویا

251-300

ساپینزا رم

251-300

کاتانیا

301-400

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا با دریافت بورسیه استانی امکان پذیر است. معیارهای لازم جهت دریافت بورسیه استانی:

دانشجویان داخلی و بین المللی  از همه رشته ها در مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند برای بورسیه DSU درخواست دهند.

دانش آموزان باید قبل از درخواست بورسیه تحصیلی DSu، ثبت نام کرده باشند یا حداقل مراحل پیش ثبت نام را تکمیل کنند.

درآمد متقاضی برای واجد شرایط بودن باید کمتر از 25000 یورو (2260696 INR) در سال باشد.

هیچ محدودیت سنی برای بورسیه تحصیلی DSU وجود ندارد.

برای DSU نیازی به آیلتس یا آزمون ورودی نیست.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا

شهریه دانشگاه های خصوصی به مراتب بالاتر از دانشگاه های دولتی میباشد و هزینه ادامه تحصیل پزشکی در ایتالیا علاوه بر شهریه دانشگاه، شامل هزینه زندگی، اعم از خوراک، پوشاک و حمل و نقل میباشد. لازم به ذکر است، در صورتی که موفق به دریافت بورسیه شوید، دو وعده غذای رایگان در یک روز خواهید داشت  و هزینه تحصیل شما در دانشگاه به طور کامل رایگان خواهد شد. هزینه زندگی در شهر های بزرگی مثل فلورنس از  900 یورو تا 1500 یورو متغیر میباشد. شهریه دانشگاه های دولتی ای که رشته پزشکی را ارائه میدهند از 4 هزار یورو تجاوز نمیکند. دانشگاه هایی همچون دانشگاه پادوا، بولونیا، ساپینزا، میلان، تورین و تورورگاتا جز دانشگاه هایی میباشند که شهریه آن ها بیش از چهار هزار یورو نمیشود.

دانشگاه

شهریه سالانه به یورو

شهریه سالانه به دلار

دانشگاه Vita-Salute San Raffaele

20000 (شهریه پایه) + 140 (مالیات ثبت نام سالانه)

21,680

دانشگاهCattolica del Sacro Cuore

16,200

17,439

دانشگاه Humanitas

20,000

21,530

دانشگاهUniCamillus

21,000

22,607

مراحل تحصیل پزشکی در ایتالیا

قبل از تحصیل پزشکی در ایتالیا ابتدا باید مراحل زیر را طی کنید تا مرحله ثبت نام شما تکمیل شود.

  1. آماده کردن مدارک 
  2. ثبت نام آیمت در یونیورسیتالی
  3. انتخاب سنتر آزمون ورودی 
  4. ثبت نام در دانشگاه مورد نظر
اپلای پزشکی ایتالیا

اپلای پزشکی ایتالیا

جهت اپلای پزشکی ایتالیا، در ابتدا باید مدارکی که نام برده شده را آماده کنید. ترجمه های لازم را انجام دهید، پاسپورت و شناسنامه و نمره قبولی آزمون ورودی را داشته باشید. اگر در آزمون شرکت نکرده اید، با حضور در کلاس های آمادگی برای آزمون آیمت، خود را برای نمره قبولی آماده کنید. تیم مهاجرتی فلورنس با سابقه ی بالایی که در انجام پروسه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا دارد، از صفر تا صد این مسیر، در کنار شما خواهد بود تا در کوتاه ترین زمان ممکن، موفق به اخذ پذیرش پزشکی ایتالیا شوید. در صورتی که پروسه مهاجرت، طبق راه و روش درست و اصولی پیش رود، رویای تحصیل پزشکی در ایتالیا برای تمام متقاضیان به راحتی محقق خواهد شد. اگر هنوز نمیدانید از کجا شروع کنید، گروه مهاجرتی فلورنس با خدمات مشاوره رایگان، شما را در این مسیر کمک خواهد کرد. با پر کردن فرم مشاوره رایگان، متخصصین ما با شما تماس خواهند گرفت تا پاسخگوی سوال های شما باشند.

جمع بندی

ایتالیا یک انتخاب عالی برای دانشجویان بین المللی علاقه مند به تحصیل پزشکی در ایتالیا میباشد. دانشگاه های دولتی و خصوصی مختلفی در ایتالیا وجود دارند که برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می دهند. دانش آموزان با دیپلم دبیرستان و کسب نمره قبولی در آزمون آیمت واجد شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا هستند.

هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا کاملا مقرون به صرفه است. علاوه بر این، بسته به واجد شرایط بودن، دانشجویان می توانند برای بورسیه تحصیلی درخواست دهند. از آنجایی که مدرک پزشکی ایتالیایی در سراسر جهان معتبر است، دانشجویان می توانند برای طبابت به کشورهای دیگر نیز مهاجرت کنند.

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به کشور ایتالیا مهاجرت کنید، تیم مهاجرتی فلورنس صفر تا صد پروسه مهاجرت تحصیلی شما را انجام خواهد داد. فقط کافی است جهت کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره رایگان را پر کنید.

6 پاسخ

    1. ترجمه مدارک تحصیلی، مدرک زبان، ترجمه ریز نمرات، نمره قبولی در آژمون ورودی، عکس، پاسپورت و شناسنامه برای اپلای پزشکی ایتالیا الزامیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.