کار دانشجویی در کشور کانادا

کار دانشجویی در کانادا

دانشجویان بعد از ورود به کانادا اغلب لازم است آمادگی ورود به بازار کار را هم داشته باشند. امکان کار در این کشور در حین تحصیل طبق ضوابط و شرایط خاص امکان‌پذیر است. دانشجویان بین‌المللی که دارای ویزای تحصیلی، مجوز کار ضمن تحصیل، سین نامبر یا به عبارتی شماره بیمه اجتماعی هستند و به شکل تمام‌وقت در یکی از مؤسسات معتبر آموزشی کانادا (Designated Learning Institutions) ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند بدون ویزای کار در خارج از پردیس دانشگاه‌ها و در صورت تمایل در داخل محوطه دانشگاه‌ها مشغول به‌کار بشوند.

به طور کلی شرایط کاری در کشور کانادا به دو صورت زیر است:

  کار تمام وقت در کانادا
  • به کاری که بیش از ۳۰ ساعت در هفته باشد در کانادا کار تمام وقت اطلاق می شود.
·        کار پاره وقت در کانادا
  • بر اساس قوانین کانادا به کاری که مجموعا 20 ساعت در هفته باشد کار پاره وقت گویند.

با توضیح بهتر می توان گفت که دانشجویان با شرایط تحصیل تمام وقت، می توانند به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند اما کار نیمه وقت این دانشجویان در کانادا حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته مجاز است. اما دانشجویان پاره وقت در صورت داشتن مجوز کار محدودیتی در زمان کاری ندارند و در صورت داشتن مجوز کار یا همان ورک پرمیت، می توانند بصورت تمام وقت کار کنند( ۴۰ ساعت در هفته ).

 نکته قابل ذکر اینکه ممکن است دانشجویان تمام وقت تمایل داشته باشند در بیش از یک محل کاری کار کنند. در اینصورت مجموع ساعت های کاری ایشان با کارفرما های مختلف نباید از ۲۰ ساعت در هفته بیشتر شود. فراموش نکنید که دانشجویان مشروط هم که مجبورند اول دوره زبان را طی کنند و بعد وارد کالج یا دانشگاه شوند، مجاز نیستند در طول سال اول کار کنند.

اولین چیزی است که هر فردی قبل از اقدام به ‌کار در کانادا به آن احتیاج خواهد داشت سین نامبر (SIN Number) یا همان شماره بیمه اجتماعی می ­باشد که یک کد ۹ رقمی منحصربه‌فرد است که برای تمام افرادی که تابعیت دائم یا اقامت دائم کانادا را دارند و  همچنین به ‌افرادی که اقامت موقت دارند یعنی با مجوز تحصیل یا کار وارد این کشور شده‌اند (به‌غیراز توریست‌ها)، صادر می‌شود. بدون داشتن سین نامبر، امکان استخدام شدن در این کشور وجود ندارد. همه کارفرمایان کانادا برای استخدام نیروهای کاری خود، از آنها سین نامبر می‌خواهند. دریافت این کارت در کانادا هیچ هزینه‌ای ندارد.

این شماره درواقع معادل کد ملی است و برای شناسایی افرادی که در کانادا کار می‌کنند و افرادی که نیاز به استفاده از مزایا و خدمات دولتی کانادا را دارند، بکار برده می‌شود. داشتن این شماره برای دریافت خدمات درمانی، دولتی، امور مالیاتی، راه‌اندازی کسب‌ و کار یا سرمایه‌گذاری، کسب هرگونه درآمد و بهره‌مندی از طرح‌های تسهیلی کانادا مثل وام خرید کانادا ضروری محسوب می‌شود.

برای دریافت SIN Number نامبر کافی است به یکی از مراکز خدمات دولتی کانادا (Service Canada) مراجعه کرده، مدارک شناسایی نظیر پاسپورت را ارائه داده و موقعیت تازه مهاجر بودن خود را اعلام کنید. به خاطر داشته باشید که اگر این کارت در اختیار دیگران قرار بگیرد می‌تواند موجب افشای اطلاعات هویتی و یا دزدی هویتی بشود. پس در نگهداری آن کوشا باشید.

مدارک موردنیاز برای دریافت سین نامبر (دارندگان اقامت موقت)

  • ویزای تحصیل
  • ویزای کار
  • مدرک شناسایی معتبر

مدارک موردنیاز برای دریافت سین نامبر (دارندگان اقامت دائم)

  • کارت اقامت دائم (Permanent Resident Card) که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) صادرشده است.
  • مدرک تأیید اقامت دائم، به‌اضافه یک مدرک شناسایی عکس‌دار مانند گذرنامه
  • ویزای کانادا که به گذرنامه شما ضمیمه‌شده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.