معرفی دانشگاه آلبرتا کانادا

دانشگاه آلبرتا ( University of Alberta ) 

دانشگاه آلبرتا  که یک دانشگاه دولتی است در سال 1908 توسط الکساندر کامرون رادرفورد نخستین رئیس دولت آلبرتا در شهر ادمونتون کشور کانادا تأسیس شد. رتبه ی این دانشگاه طبق رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان QS رتبه ۸۱ در جهان است . این رتبه نشان‌دهنده کیفیت بالای این دانشگاه شناخته شده است.

 این دانشگاه همواره به عنوان یکی از ۵ دانشگاه برتر کانادا شناخته می‌شود که دارای محیطی پویا و علمی بخصوص در رشته‌های علوم انسانی، هنرهای خلاق، علوم، تجارت، مهندسی و بهداشت است. نکته قابل توجه در خصوص این دانشگاه آن است که هیچ‌گاه تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در آن از 40 هزار نفر پایین‌تر نیامده است. مقایسه شرایط بودجه‌ های علمی و رفاهی دانشگاه آلبرتا با سایر دانشگاه‌ های کانادا نیز نشان از توجه ویژه دولت به این مرکز علمی که بیش از ۴۰۰ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد دارد.

رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه آلبرتا

رتبه بندی بر اساس سیستم OS: 81

رتبه بندی بر اساس سیستم US News: 144

رتبه بندی بر اساس سیستم Times: 137

رتبه بندی بر اساس سیستم Webometrics: 59

پردیس و دانشکده های دانشگاه آلبرتا

  1. دانشکده‌ی کشاورزی و علوم محیط‌ زیست
  2. دانشکده‌ی تجارت و کسب‌ وکار
  3. دانشکده‌ی توسعه
  4. کمپ آگوستانا
  5. کمپ سن جین
  6. دانشکده‌ی آموزش
  7. دانشکده‌ی فنی مهندسی
  8. دانشکده‌ی حقوق
  9. دانشکده‌ی پزشکی و دندانپزشکی
  10. دانشکده‌ی‌ مطالعات بومی
  11. دانشکده‌ی هنر
  12. دانشکده‌ی پرستاری
  13. مدرسه‌ی سلامت عمومی
  14. دانشکده‌ی توان‌بخشی دارویی
  15. دانشکده‌ی علوم پایه
  16. کالج سن ژوزف
  17. کالج سن استفن

همچنین دانشگاه آلبرتا دارای 5 پردیس جداگانه است که چهارتای آن در شهر ادمونتون و یک پردیس در شهر کامروز واقع شده است که به ترتیب توضیح داده خواهند شد:

پردیس شمالی (North Campus) : اصلی ترین پردیس دانشگاه که در حاشیه دره رودخانه ساسکاچوان شمالی واقع شده است. این پردیس 50 بلوک شهری را پوشش داده و 150 ساختمان دارد و اکثر دانشکده‌های دانشگاه در این پردیس قرار گرفته است. 

پردیس Saint-Jean : یک دانشگاه فرانسوی زبان برای افرادی که علاقه مند به تحصیل به زبان فرانسوی هستند. پردیس سن ژان رشته هایی از قبیل هنر، تجارت، علوم آموزشی، مهندسی، علوم پایه، پرستاری، حفاظت و علوم محیط زیست و همچنین رشته‌های کارشناسی ارشد علوم آموزشی و هنر را ارائه می‌دهد.

پردیس Augustana : یک دانشگاه تاریخی در شهر کامروز که رشته‌هایی در زمینه هنر و علوم لیبرال در محیطی یادگیری مسکونی و صمیمی ارائه می‌دهد. این تخصص‌ها شامل آموزش در فضای باز ، برنامه‌های ورزشی و فرصت‌های تحصیل بین‌المللی است. در واقع این پردیس در یک جامعه پر جنب و جوش روستایی با محیط آموزشی بسیار صمیمی واقع شده است. 

پردیس جنوبی (South Campus) : دانشگاه آلبرتا زمین‌های گسترده‌ای جهت تحقیقات کشاورزی و چندین مکان تفریحی قرار گرفته است. 

پردیس Enterprise Square : در مرکز شهر ادمنتون واقع شده و یک مرکز کارآفرینی است که از تحقیقات جدید کسب و کار ایجاد می‌کند.

معرفی انواع بورسیۀ تحصیلی دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا هر ساله 32 میلیون دلار بورسیه تحصیلی، جوایز و کمک‌های مالی در مقطع کارشناسی، به انواع دانشجویان خود اعطا می‌کند که بسیاری از آن‌ها مشمول دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه هم می‌شود و نکته قابل توجه این است که دانشجویان دانشگاه آلبرتا می‌توانند بیش از یک بورس تحصیلی دریافت کنند. 

شرایط اکثر بورسیه تحصیلی دانشگاه آلبرتا براساس معدل میانگین پذیرش دانشجوی متقاضی در زمان پیشنهاد اخذ پذیرش تحصیلی خواهد بود. هنگام پذیرش تحصیلی از این دانشگاه دانشجو به‌طور خودکار برای چندین بورس تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. در زیر برخی از بورسیه تحصیلی که به دانشجویان بین المللی این دانشگاه تعلق می‌گیرد آورده شده است:

INTERNATIONAL STUDENT SCHOLARSHIP: دانشجویانی که از سوابق تحصیلی خوب برخوردار هستند و برای اولین بار در مقطع کارشناسی از دانشگاه آلبرتا پذیرش تحصیلی گرفته‌اند و ویزای دانشجویی دارند، بسته به میانگین پذیرش می‌توانند تا 9000 دلار کانادا بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

UNIVERSITY OF ALBERTA INTERNATIONAL COUNTRY SCHOLARSHIP :

دانشجویانی که سوابق تحصیلی درخشان داشته باشند و برای اولین بار در دوره کارشناسی از دانشگاه آلبرتا پذیرش تحصیلی گرفته‌اند و ویزای دانشجویی دارند، می توانند تا 5000 دلار کانادا بورسیه تحصیلی دریافت کنند. 

UNIVERSITY OF ALBERTA INTERNATIONAL ENTRANCE CITATION: دانشجویانی که میانگین پذیرش بالاتری دارند و و برای اولین بار در دوره کارشناسی از دانشگاه آلبرتا پذیرش تحصیلی گرفته‌اند و ویزای دانشجویی دارند، می توانند حداکثر 40000 دلار کانادا بورسیه تحصیلی دریافت کنند. 

UNIVERSITY OF ALBERTA CENTENARY SCHOLARSHIP : دانشجویانی که میانگین پذیرش بالاتری دارند و ویژگی‌های هدایت تحصیلی را نشان می دهند و برای اولین بار در دوره کارشناسی از دانشگاه آلبرتا پذیرش تحصیلی گرفته‌اند و ویزای دانشجویی دارند، می توانند حداکثر 30000 دلار کانادا (قابل پرداخت بیش از 4 سال) دریافت کنند.

INTERNATIONAL ENTRANCE LEADERSHIP SCHOLARSHIP: دانشجویان متقاضی با میانگین پذیرش 80٪ و برای اولین بار در دوره کارشناسی از دانشگاه آلبرتا پذیرش تحصیلی گرفته‌اند و ویزای دانشجویی دارند، برای بورسیه تحصیلی ارزیابی می‌شوند و درصورت قبولی در ارزیابی می‌توانند تا 7500 دلار کانادا بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

هزینه ی تحصیل در دانشگاه آلبرتا

هزینه درخواست پذیرش در دانشگاه آلبرتا در مقطع کارشناسی ۱۲۵ دلار است که این مبلغ حتی در صورت رد درخواست شما از سوی دانشگاه قابل عودت نمی باشد.

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه آلبرتا بر اساس نوع رشته انتخابی و موارد بسیار دیگری متفاوت است. ولی به طور معمول هزینه یک سال تحصیلی در دوره کارشناسی به طور میانگین بین 27000 تا 47300 دلار و هزینه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای یک سال بین ۱۰۵۰۰ دلار تا ۲۱۵۰۰ دلار متغییر است.

هزینه زندگی دانشجویی در استان آلبرتا ماهیانه مبلغی بین 1255$ الی 1505$ می باشد که البته بین دانشجویان مختلف با سبک های زندگی گوناگون متفاوت است. اما دانشجویان بایستی درجریان این امر نیز باشند که بخش غالب از هزینه های زندگی آنها در آلبرتا صرف مخارج خرید از بازار می شود که برابر 33.9% کل بودجه آن ها است.

مدارک و شرایط اخذ پذیرش دانشگاه آلبرتا

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه آلبرتا در ابتدا به سوابق تحصیلی هر فرد متقاضی بستگی دارد و موفقیت کامل در این راه به سه عامل: نمرات، مهارت زبان انگلیسی و تکمیل دروس لازم برمی‌گردد.

  •  مدرک پیش دانشگاهی
  •  ریز نمرات دوره متوسطه
  •  ترجمه رسمی مدارک و سوابق تحصیلی
  •  کسب نمره میانگین 70 درصد
  •  مدرک معتبر زبان

شرط مهارت در زبان انگلیسی به دو دسته: مهارت‌های کلی در زبان انگلیسی و مهارت در صحبت کردن به زبان انگلیسی

مدرک TOEFL: حداقل نمره 90

مدرک  IELTS:  حداقل نمره 6.5

مدرک CAEL: حداقل نمره 70

مدرکMELAB: حداقل نمره 85

مدرک PTE: حداقل نمره 61

مدرک CPE و CAE: حداقل نمره 180

مدرکCan TEST:  حداقل نمره 4.5

همچنین مهارت در صحبت کردن به زبان انگلیسی هم ملاک پذیرش است که یا حداقل نمره 26 صحبت کردن برای مدرک TOEFL و یا حداقل نمره 7.5 صحبت کردن برای مدرک IELTS مورد نیاز است.

* متناسب با هر رشته باید نمره 5 درس در دوره متوسطه را با موفقیت گذرانده باشد.

*برای برخی رشته ها مدرک GRE و یا GMAT  نیز علاوه بر مدارک بالا مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.