معرفی آزمون GMAT2022

معرفی آزمون GMAT

معرفی آزمون GMAT

معرفی آزمون GMAT : نام آزمون جی مت برای افرادی که در یکی از رشته‌های مدیریت یا تجارت مشغول کار یا تحصیل هستند، کاملاً آشنا به نظر می آید. آزمون جی‌مت یک آزمون تخصصی به زبان انگلیسی در زمینۀ مدیریت و مخفف عبارت Graduate Management Admission Test  می باشد. این آزمون در دستۀ آزمون‌های استعداد تحصیلی قرار می‌گیرد و مهارت‌ و دانش دانشجویان رشته‌های مدیریت را در زمینه‌های ریاضی، جبر، هندسه، تجزیۀ داده و دستور زبان مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌ دهد. افرادی که در رشته ‌های مدیریت، تجارت، حسابداری و MBA تحصیل کرده ‌اند و قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد به کشورهایی مانند آمریکا یا کانادا مهاجرت کنند، باید مدرک جی ‌مت داشته باشند.

دلیل ضرورت آزمون GMAT جی مت

کاربرد آزمون GMAT جی مت برای اپلای کانادا به طور خلاصه در این سه مورد قابل ذکر است:

۱- شرکت در آزمون GMAT و داشتن نمره قابل قبول در آن، یکی از شرایط لازم برای ورود به رشته‌های مدیریت اقتصادی در دانشگاه‌های مختلف کاناداست.

2- داشتن مدرک شرکت در این آزمون در دریافت بورس تحصیلی یا Fund  بسیار موثر است.

۳- پس از اتمام تحصیلات و برای پیدا کردن شغل، داشتن مدرک شرکت در آزمون جی مت تاثیر به سزایی در معرفی شما به عنوان فردی مستعد و کارآمد برای استخدام در شرکت‌ها و موسسات مختلف دارد.

معرفی آزمون GMAT

بخش های مختلف آزمون GMAT
آزمون جی ‌مت هم مانند هر آزمون بین‌المللی دیگری، تشکیل شده از بخش ‌های مختلف برای سنجش مهارت‌ های دانشجویان است که به شرح آن می پردازیم:

۱- بخش Analytical Writing Assessment (نگارش تحلیلی) معرفی آزمون GMAT

در این قسمت از آزمون متقاضی باید در زمان ۳۰ دقیقه‌ای، به نقد و تحلیل بپردازد. توانمند شدن در این بخش نیازمند بالا بردن مهارت استدلال علمی است. پاسخ‌ دهی به سوال نگارش تحلیلی براساس یک متن صورت می‌گیرد و زبان‌آموز بعد از خواندن آن، باید به سوال تحلیلی ارائه شده جواب دهد. نمره‌ دهی این قسمت از آزمون طی دو مرحله انجام می‌شود؛ اول توسط یک برنامه کامپیوتری و سپس توسط ممتحن. میانگین این دو نمره، نمره نهایی متقاضی در این بخش خواهد بود. بازه نمره‌ دهی از  صفر تا ۶ و به‌ صورت نیم واحدی متغیر است.

۳- بخش Quantitative (مهارت محاسبه)

بخش مهارت محاسبه مخصوص سنجش استدلال ریاضی متقاضیان است. زمان اختصاص یافته به این بخش ۶۲ دقیقه بوده و نیازمند دانش محاسباتی و جبری است. سوالات این بخش به دو دسته حل مسئله و کفایت داده تقسیم می‌شوند و به همین دلیل دانش ریاضی فرد برای موفق شدن در این بخش اهمیت زیادی دارد. نمره‌دهی به پاسخ‌های این بخش بین بازه صفر تا ۶۰ است و کسی که بتواند نمره بالای ۵۰ دریافت کند، در این بخش قبول می‌شود.

۲- بخش Integrated Reasoning (استدلال یکپارچه)

این بخش از آزمون خود به چهار بخش تفسیر بصری، بخش تحلیل دو قسمتی، بخش تحلیل جدول و بخش استدلال چند منبعی تقسیم می‌شود و طی زمان ۳۰ دقیقه‌ای، متقاضی باید به ۱۲ سوال پاسخ دهد. هدف از سوالات این بخش از امتحان GMAT ، سنجش مهارت دانشجویان در تحلیل منابع اطلاعاتی مربوط به جدول‌ها و نمودار‌ها و تفسیر آن‌هاست. به همین دلیل دانش آماری فرد در این بخش اهمیت پیدا می‌کند. نمره‌دهی این بخش بین بازه ۱ تا ۸ است.

۴-  بخش Verbal (مهارت کلامی)

این بخش از آزمون GMAT نیز ۶۵ دقیقه زمان دارد و متقاضی باید در این زمان، به ۳۶ سوال که هرکدام از ۵ گزینه تشکیل شده‌اند پاسخ بدهد. هدف از سوالات این بخش سنجش مهارت و دانش دانشجو در زمینه‌های استدلال، مهارت اصلاح جملات براساس اصول زبان انگلیسی و مهارت خوانش متون پیچیده است. توانایی درک مطب متقاضی در پاسخ‌دهی به سوالات این بخش بسیار مهم است. نمره‌دهی این بخش بین اعداد صفر تا ۶۰ است.

هزینۀ شرکت در آزمون GMAT

هزینه شرکت در آزمون GMAT ممکن است از یک مؤسسه به مؤسسه دیگر متفاوت باشد که این تفاوت ناشی از خدمات بیشتر و باکیفیت‌تر در مؤسسه انتخابی شما است که درواقع سهم خود مرکز برگزاری آزمون است. به‌عنوان مثال سیستم تهویۀ قوی‌تر، پذیرایی مناسب‌تر و… ازجمله عواملی هستند که سبب می‌شوند هزینۀ نهایی تمام‌شده برای شما مقداری متفاوت از دیگر مؤسسات باشد اما به‌طور کلی برای آزمون GMAT باید هزینه‌ای معادل ۲۵۰ دلار بپردازید. اگر مایل باشید تا مرکز آزمون خود را تغییر دهید باید ۵۰ دلار دیگر نیز پرداخت نمایید.

 اگر در فاصلۀ زمانی بیشتر از ۷ روز تا شروع آزمون GMAT آن را کنسل کنید، ۸۰ دلار از هزینۀ پرداختی شما بازگشت داده خواهد شد. اگر در فاصلۀ زمانی ۷ روز تا شروع آزمون کنسل کنید هیچ پولی برگشت داده نخواهد شد. همچنین تا ۲۴ ساعت قبل از شروع آزمون نیز حق کنسلی آن را نخواهید داشت.

اگر در فاصلۀ زمانی بیشتر از ۷ روز تا شروع آزمون GMAT برنامۀ آن را تغییر دهید (تغییر تاریخ)، ۶۰ دیگر نیز باید پرداخت نمایید. اگر در فاصلۀ زمانی ۷ روز تا شروع آزمون تغییر اعمال کنید باید ۲۵۰ دلار دیگر نیز بپردازید. همچنین تا ۲۴ ساعت قبل از شروع آزمون نیز حق تغییر تاریخ آن را نخواهید داشت.

نکاتی که برای آزمون جی مت باید به آن توجه داشت

  • در صورت پاسخ ندادن و خالی گذاشتن هر سوال امتیاز کاهش می یابد.
  • متقاضی بعد از جواب دادن به هر سوال نمی تواند پاسخ ثبت شده ی خود را تغییر دهد.
  • پاسخ به هر سوال در طراحی سوالات بعدی موثر است و اگر متقاضی به هر پرسش جواب درست بدهد، سوالات بعدی که نمایان می شود سخت تر خواهد بود.
  • هر موسسه متناسب با برنامه‌ی آموزشی خود یک حداقل نمره برای قبولی در این آزمون در نظر می گیرد. مراکز آموزشی که دوره‌های معتبرتری برای دانشجویان ارائه می دهند برای قبولی در آزمون نمره بالاتری را نیز در نظر می گیرند.
  • متقاضیان می توانند گزارش نمره‌ قبولی در آزمون GMAT خود را برای 5 دانشگاه یا موسسه آموزشی ارسال نمایند و برای ارسال گزارش‌های بیشتر باید هزینه ای اضافی به مقدار 28 دلار به ازای هر دانشگاه پرداخت نمایند.

شرایط شرکت در آزمون GMAT جی مت

1- افرادی که مدرک لیسانس دارند و می‌توانند این مدرک را در کنار GMAT به دانشگاه مورد نظرشان ارائه کنند.

۲- افراد بالای ۲۱ سال. به این دلیل که معمولاً برای داشتن مدرک لیسانس، به جز موارد خاص بسیار تیزهوش، ۲۱ سال سن حداقلیست.

۳- کسانی که تسلط آنها به زبان انگلیسی متوسط رو به بالا باشد. اگرچه قصد آزمون جیمت محک زدن تسلط شما به زبان نیست اما اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی نداشته باشید، نمی‌توانید حتی از پس درک کردن سوالات نیز برآیید.

۴- کسانی که قصد تحصیل در کشورهایی را دارند که این مدرک را لازم دارد یا قصد یافتن شغل در شرکت‌های بین‌المللی را دارند. اگر این اهداف را ندارید، لزومی برای شرکت در این آزمون نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.