معرفی آزمون ACT

 

آزمون ACT  یکی از معتبرترین و معروف ترین آزمون های کانادا و آمریکا  است که توسط موسسه غیرانتفاعی به نام American College Testing  برگزار می‌ شود و نام این آزمون نیز مخفف شده اسم همین موسسه است. هدف از برگزاری آزمون ACT سنجش توانایی و دانش علمی دانش آموزانی است که از دبیرستان فارغ التحصیل شدند و متقاضی ثبت نام در دانشگاه هستند. این آزمون به طور میانگین هر ساله از ۲ میلیون داوطلب گرفته می‌ شود که این داوطلبان اکثرا بومی آمریکا هستند. البته این آزمون از دانش آموزان بین المللی که بعد از دبیرستان قصد ورود به دانشگاه های آمریکا را داشته باشند نیز گرفته می‌ شود. نکته ای که همواره باید در اپلای به آن توجه داشته باشید این است که علاوه بر نمره آزمون های خواسته شده از شما سایر مدارک همچون ریز نمرات دبیرستان و برای مقاطع بالاتر ریز نمرات دوره لیسانس، توصیه نامه و… نیز تاثیر بسزایی در پذیرش شما دارد. تمامی مدارک خواسته شده با هم نشان می‌دهند که آیا واجد تحصیل در دانشگاه انتخابی هستید یا خیر.

آزمون ACT سالی هفت بار در آمریکا و قلمروهای آن، پورتوریکو و کانادا برگزار می‌شود: در سپتامبر، اکتبر، دسامبر، فوریه، آوریل، ژوئن و ژوئیه. در ایالت نیویورک، این آزمون در ژوئیه برگزار نمی‌شود. در سایر کشورها، آزمون سالی پنج بار برگزار می‌شود: در سپتامبر، اکتبر، دسامبر، آوریل و ژوئن. ACT تنها در روزهای یکشنبه برگزار می‌شود، به جزء برای افرادی که در این روز از هفته فرایض دینی موجهی داشته باشند، که در این صورت می‌توانند آزمون را در روز دیگری انجام دهند. ACT طوری طراحی، اجرا و تصحیح می‌شود که شرکت در آن در یک روز خاص هیچ مزیتی نسبت به برگزاری آن در سایر روزها نداشته باشد.

 

مزیت های آزمون ACT

یکی از مزیت های این آزمون این است که افرادی که نتوانستند نمرات خوبی در دوران دبیرستان خود کسب کنند، با شرکت در این آزمون و کسب نمره مطلوبی می‌ توانند این کمبود را جبران کنند. همچنین برای کسانی که نمره GPA و یا ریز نمرات دبیرستان بالایی دارند نیز امتیاز هایی دارد. دانشگاه های آمریکا به دانش آموزانی که دارای نمره GPA بالایی هستند، بورسیه های تحصیلی اهدا می‌ کند. اگر این افراد در آزمون ACT  نیز نمره بالایی کسب کنند، شانس آن ها در دریافت این بورسیه و یا کسب بورسیه با مبلغ بالاتر بیشتر می‌شود. یکی دیگر از مزیت های آزمون ACT برای افرادی است که بخواهند در همان دوران دانشجویی در شرکت ها  و موسسات مشغول به کار شوند. زیرا تعدادی از شرکت ها هستند که از افراد جوان به عنوان نیروی کار استفاده می‌ کنند و از آن ها نمره آزمون ACT  را می‌ خواهند. مزیت دیگر نمره بالای این آزمون در این است که به شما برای ساخت رزومه ای قوی کمک می‌کند.

 

بخش های آزمون ACT

آزمون ACT از ۴ بخش اجباری و یک بخش اختیاری تشکیل شده است که هر بخش اجباری نمره ­ای بین ۱ تا ۳۶ را در برمی ­گیرد و بخش اختیاری نیز نمره ­ای بین ۱ تا ۱۲ دارد. در هر صورت متوسط نمرۀ نمرات ۴ بخش اجباری ۲۱ است و بالاتر از این نمرۀ قابل قبولی برای اکثر دانشگاه­ها محسوب خواهد شد هرچند که قبولی یا رد در آزمون ACT نداریم و هرچه نمرۀ کسب شده بیشتر باشد، بهتر است. برای دانشگاه ­های برتر نمرۀ بالای ۳۱ فوق العاده است و شانس شما را افزایش می ­دهد.

۴ بخش اجباری شامل: بخش درک مطلب (Reading) با ۴۰ سؤال، بخش زبان انگلیسی (English) با ۷۵ سؤال، بخش ریاضی (Math)  با ۶۰ سؤال و بخش علمی (Science) نیز با ۴۰ سؤال به ترتیب طراحی می­گردند. بخش اختیاری نوشتاری (Writing) نیز ۱ سؤال خواهد داشت.

سؤالات آزمون ACT مجموعاً ۲۱۵ عدد است که در ۴ بخش اجباری پخش شده و یک بخش اختیاری نوشتاری نیز دارای ۱ سؤال می­باشد. برای پاسخگویی به کل سؤالات نیز ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه بدون احتساب بخش اختیاری و ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه با احتساب بخش اختیاری فرصت خواهید داشت که تقریباً برای هر سؤال ۴۹ ثانیه فرصت دارید که بدون احتساب زمان­های استراحت است.

زبان خارجی (English)

این قسمت دارای ۵ متن با ۷۵ سؤال چند گزینه ­ای است که طراحی آنها به صورت ایده­ی کلی یا جزئی نگری است که یا مربوط به پاراگراف خاصی خواهد بود و یا کل متن را هدف قرار داده است. دو مهارتی که باید برای این بخش از آزمون ACT تقویت کنید نحوه­ی استفاده و درک قوانین گرامری و مهارت­های درک مطلب متن می­باشد. برای پاسخگویی به سؤالات این بخش نیز ۴۵ دقیقه فرصت خواهید داشت.

ریاضیات (Mathematics)

سؤالاتی که برای این بخش از آزمون ACT طراحی می­گردند در حوزه‌­های زیر هستند که 60 دقیقه فرصت دارید:

  • جبر مقدماتی: ۲۰ تا ۲۵% کل سؤالات این بخش (۶۰ سؤال) را تشکیل می­دهد و طراحی آن به صورت مسائل عددی، ضرب/فاکتوریل/پرایم­، درصدها، رادیکال، نسبت­ها، میانگین/میانه/مد، احتمال، مقادیر محض، سری­ها، آمارهای توصیفی ساده و غیره می­باشد.
  • جبر ابتدایی: ۱۵ تا ۲۰% سؤالات را تشکیل می­دهد که شامل سؤالاتی نظیر جایگزینی، ساده سازی، حل معادلات خطی، نامعادله­ها، حل معادلات درجه دوم و غیره می­باشد.
  • جبر سطح متوسط: ۱۵ تا ۲۰% کل سؤالات را تشکیل داده و شامل حل سیستم ­های معادلات، توابع، ماتریکس، لگاریتم، نامعادلات، توالی­ ها و الگوها و اعداد مرکب می ­باشد.
  • هندسه­ ی مختصات: ۱۵ تا ۲۰% کل سؤالات را تشکیل داده و شامل خطوط عددی، نامعادلات نموداری، مسافت و نقاط میانه، محاسبه­ ی شیب خط، خطوط موازی و عمودی، معادله ­ی خطی و مخروط­ها می ­باشد.
  • هندسه­ ی مسطحه: شامل ۲۰ تا ۲۵% کل سؤالات را تشکیل داده و سؤالات در مورد خطوط و زوایا، مثلثات، چند ضلعی­ ها، دایره­ ها، هندسه ­ی سه بعدی، حجم، خصوصیات دایره­ ها، مثلثات و متوازی الاضلاع می باشند.
  • مثلثات: شامل ۵ تا ۱۰% کل سؤالات را تشکیل می ­دهد. سؤالات شامل حل مثلثات، شناسایی مثلثات و نمودارها، توابع مثلثات نموداری و حل معادلات مثلثات می­ باشند.

درک مطلب (Reading)

این قسمت شامل ۴ متن که در کل ۴۰ سؤال را شامل می ­شود و ۳۵ دقیقه نیز فرصت پاسخگویی دارید. متن­هایی که برای این قسمت طراحی می ­شوند ۴ حوز­ه ­ی گسترده: علوم اجتماعی، انسانی، طبیعی و داستان ادبی را در بر می­ گیرد. باید بتوانید ایده­ ی کلی هر متن را پیدا کرده، جزئیات مهم را شناسایی کرده و ایده های پیوسته و مرتبط را نیز رمزگشایی کنید، به درک علت و معلولی و مقایسه ­ای برسید و مفاهیم عمقی هر متن را نیز متوجه شوید.

بخش علمی (Science)

این قسمت نیز دارای ۷ متن با ۴۰ سؤال می ­باشد که ۳۵ دقیقه نیز به شما فرصت داده شده است. معمولا همراه هر متن، نمودار، جدول و گراف وجود داشته و موضوعات پیرامون فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی هستند. باید بتوانید به منطق هر متن پی برده و بتوانید داده­ ها و اطلاعات داده شده را تجزیه و تحلیل کنید.

بخش نوشتاری (Writing)- اختیاری

در این بخش یک موضوع مشخص به شما داده می­ شود که ۴۰ دقیقه زمان پاسخگویی است. 3 نقطه نظر متفاوت پیرامون این موضوع آورده شده و شما باید بتوانید آنها را تجزیه و تحلیل کرده، نقاط ضعف و قوت هر یک را شناسایی کنید، منطق هر کدام را به چالش کشیده و با یکدیگر مقایسه نمایید تا در نهایت متنی جامع و یکپارچه به تحریر درآورید.

 

آزمون act

 

اعلام نتایج آزمون ACT

از آنجایی که این آزمون دارای دو بخش اختیاری و اجباری است، زمان اعلام نتیجه آن ها متفاوت است. زمان اعلام نتیجه این آزمون برای بخش های اجباری بین ۲ تا ۸ هفته متغیر است و برای بخش اختیاری نیز ۴ هفته بعد از روز آزمون خواهد بود. مدت اعتبار مدرک ACT  بعد از اعلام نتایج تا ۵ سال است. بعد از ۵ سال نیز شما می‌توانید از آن در رزومه خود استفاده کنید اما برای بسیاری از دانشگاه ها و موسسات ارزشی نخواهد داشت.

 

 

هزینه های آزمون ACT

هزینه آزمون ACT به عوامل گوناگونی بستگی دارد. هزینه این آزمون برای افراد بومی و غیر بومی متفاوت است. همچنین اینکه شما می‌ خواهید فقط در بخش اجباری آزمون شرکت کنید و یا مایل به شرکت در بخش اختیاری هستید نیز دارای هزینه های متفاوتی است. ضمنا اگر موفق به ثبت نام در زمان مشخص تعریف شده برای آزمون نباشید، باید جریمه دیرکرد را پرداخت کنید.
هزینه آزمون ACT برای داوطلبان بومی آمریکایی بدون بخش  Writing یا نوشتن ۵۰ دلار می‌ باشد و برای داوطلبان بین المللی ۱۵۰ دلار است. همچنین هزینه این آزمون با بخش نوشتن برای داوطلبان بومی ۶۷ دلار و برای داوطلبان بین المللی مبلغ ۱۶۶.۵۰ دلار خواهد بود. جریمه دیرکرد در ثبت نام نیز ۳۰ دلار است که در صورت ثبت نام در بازه ۱۴ روز پس از پایان رسیدن مهلت ثبت نام باید پرداخت شود.

 

نحوه محاسبه نمرات آزمون ACT:

نمره بخش‌های اجباری آزمون بین ۱ تا ۳۶ متغیر است. همچنین نمره بخش اختیاری یا همان نوشتار نیز از ۲ تا ۱۲ نمره محاسبه می‌شود. حداقل نمره قبولی در هر بخش ۲۱ محسوب می‌شود و اگر کمتر از ۶ نمره در هر بخش به دست آورید، دانشگاه نمره شما را معتبر نخواهد دانست.

به نوعی نیز می‌توان گفت که شما با گرفتن نمره پایین‌تر از ۶ در تمامی ۵ بخش مردود خواهید شد و باید در آزمون دوباره شرکت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.