دانشگاه لیکهد کانادا

دانشگاه دولتی لیکهد (Lakehead University)

 در سال ۱۹۴۶ به هدف ایجاد یک موسسه آموزش عالی در شمال غربی انتاریو توسط شورای استان انتاریو تأسیس شد. کالج هنر، علوم و فناوری لیکهد با تصویب قانونی توسط قانونگذاران انتاریو در تاریخ 1 آگوست 1957 رسما تأسیس شد و سال ها بعد، قوانین مربوط به کالج هنر، علوم و فناوری لیکهد دچار تغییر شد و این موسسه اجازه پیدا کرد تا دانشکده های جدیدی را ایجاد کند و اجازه اعطای درجه علمی در رشته های هنر و علوم را به دست آورد.

 در تاریخ 4 ژوئن 1946 با تصمیم نهادهای دولتی این موسسه فعالیت خود را آغاز کرد و در در ژانویه سال 1948 نیز کلاس های درس در مکان های موقتی که به صورت اجاره ای در اختیار موسسه قرارگرفته بودند در مرکز شهر پورت آرتور شروع شدند.

 قانون دانشگاه نیز در تاریخ 22 جون سال 1965 در این موسسه امضا شد و از آن پس بود که دانشگاه لیکهد با رضایت سلطنتی فعالیت خود را آغاز کرد. این قانون در تاریخ 1 جولای سال 1965 رسما به مرحله اجرا رس دانشگاه لیکهد برای 5 سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر دانشگاه‌های کانادا در زمینه تحقیقات پژوهشی در دوره‌های کارشناسی شده است. همچنین این دانشگاه در رتبه بندی‌های جهانی رتبه 951 امین دانشگاه‌ جهان را از آن خود کرده است.

دانشگاه لیکهد کانادا با پذیرش بیش از 8600 دانشجو و داشتن بیش از 1800 کارمند و هزینه‌های عملیاتی 159 میلیون دلاری (2010-2011) تاثیر اقتصادی به سزایی بر شهرهای ثاندر بی و اوریلیا و مناطق اطراف آن داشته است.

رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه لیکهد

بر اساس سیستم رتبه بندی US. News & World Report Global: 1039

بر اساس سیستم رتبه بندی U.S News & World Report National: 30

بر اساس سیستم رتبه بندی Macleans Undergrad: 9

 

پردیس و دانشکده های دانشگاه لیکهد

دانشگاه لیکهد کانادا با داشتن 9 دانشکده و بیش از 100 برنامه و رشته تحصیلی در مقاطع و زمینه‌های مختلف علمی-پژوهشی فعالیت می‌کند و بر اساس ثبت پذیرش تحصیلی در دوره کارشناسی تمام وقت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بزرگترین دانشکده این دانشگاه می‌باشد.

این دانشگاه دو پردیس در شهرهای ثاندر بی و اوریلیا دارد که در این دو پردیس رشته‌های متنوع تحصیلی برای دانشجویان متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه ارائه می‌شود.

پردیس تاندر بی: سایت کالج اصلی شامل حدود 32 هکتار زمین در جنوب غربی بندر آرتور، انتاریو است و از سال 1962 تا 1965، 87 هکتار زمین به آن اضافه شد. همچنین در سال 2005، دانشکده پزشکی انتاریو شمالی (NOSM) به عنوان یک ابتکار مشترک بین دانشگاه لیکهد و دانشگاه لوران در سودبری تشکیل شد. دانشکده پزشکی دارای سایت های آموزشی و تحقیقاتی متعدد در شمال انتاریو می باشد.

پردیس اوریلیا: دانشگاه لیکهد در سال 2006 یک پردیس در هریتیج پلیس در مرکز شهر اوریلیا افتتاح کرد و در اولین ترم حدود 100 دانشجو ثبت نام کردند.

دانشکده های دانشگاه لیکهد

  1. دانشکده مدیریت بازرگانی
  2. دانشکده علوم آموزشی
  3. دانشکده مهندسی
  4. دانشکده مدیریت منابع طبیعی
  5. دانشکده تحصیلات تکمیلی
  6. دانشکده علوم بهداشت و رفتارشناسی
  7. دانشکده مدرسه پزشکی (پردیس غربی)
  8. دانشکده حقوق
  9. دانشکده علوم و مطالعات محیط زیست
  10. دانشکده علوم اجتماعی و مردم شناسی

بورسیه دانشگاه لیکهد

دانشگاه لیکهد هرساله به دلیل رفاه حال دانشجویان، کمک‌ هزینه‌های مالی زیادی را به دانشجویان اعطا می‌کند. اولویت این کمک‌ هزینه‌ها با دانشجویانی است که نمره بالاتری نسبت به بقیه متقاضیان دارند و همه دانشجویان اعم از دانشجویان بومی و بین‌المللی واجد دریافت کمک‌هزینه هستند.

در صورتی‌ که عملکرد علمی شما بالاتر از ۹۰ درصد باشد و یا معدل شما IB با میانگین نمرات ۳۵ باشد، کمک‌هزینه مالی حدود ۱۰ هزار دلار دریافت خواهید کرد. به‌ عبارت‌ دیگر شما در طول چهار سال تحصیلی در دانشگاه لیکهد تا ۴۰ هزار دلار دریافت خواهید کرد.

در صورتی‌ که عملکرد علمی شما بین ۸۰ درصد تا ۸۹.۹ درصد باشد یا معدل IB و میانگین نمرات ۳۰-۳۴ باشد، شما می‌توانید کمک‌هزینه مالی حدود ۷.۵ هزار دلار دریافت کنید. یعنی در طول چهار سال تحصیلی مبلغی معادل ۳۰ هزار دلار دریافت می‌کنید.

در صورتی‌ که عملکرد علمی شما بالاتر از ۷۵ تا ۷۹.۹ درصد باشد یا معدل IB و میانگین ۲۸-۲۹ باشد، مبلغ دریافتی بورس تحصیلی شما ۶ هزار دلار خواهد بود و تنها یک‌بار می‌توانید آن را دریافت کنید.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه لیکهد

شهریه و هزینه های تحصیل در دانشگاه لیکهد با توجه به مقطع و رشته تحصیلی متفاوت است. مدیریت دانشگاه برای دانشجویان مقیم کانادا امتیاز ویژه ای قائل است و آن تخفیف 50% از شهریه مقطع کارشناسی، برای رنج سن65  سال به بالا می باشد.

شهریه تحصیل در پردیس اوریلیا نسبت به پردیس تاندر بی بیشتر است. به طور مثال دانشجویان برای تحصیل در رشته بیزینس این پردیس باید در سال اول 30954.53$  و در سال های بعد تحصیل خود 30134.53$ دلار کانادا را به عنوان شهریه پرداخت کنند. هزینه تحصیل در رشته مهندسی این پردیس در سال اول  34913.03$  و در سال های بعدی تحصیل 33853.03$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

رشته های تحصیلی ارائه شده در این پردیس بسیار محدود هستند و به همین دلیل است که درصد قابل توجهی از افرادی که در این دانشگاه تحصیل می کنند از دانشجویان پردیس تاندر بی هستند.

به طور کلی میزان شهریه دانشجویان بین الملل بین 19313 تا 20750 دلار با توجه به رشته انتخابی متغیر است.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه لیکهد کانادا

روند پذیرش دانشگاه لیکهد برای متقاضیان بین المللی و داخلی تقریباً مشابه است. با این حال، متقاضیان بین المللی باید برخی از شرایط اضافی را داشته باشند. دانشگاه لیکهد از طریق وب سایت رسمی خود و بصورت آفلاین از طریق پست، برنامه ها را می پذیرد. متقاضیان می توانند فرم درخواست را از وب سایت بارگیری کرده و فرم تکمیل شده را از طریق پست ارسال کنند. متقاضیان بین المللی برای واجد شرایط بودن در دانشگاه لیکهد باید شرایط زیر را مهیا کنند:

  • یک برنامه کامل آنلاین
  • در صورت اتمام دوره متوسطه، نمرات چهار سال تحصیلی باید ارائه شود در غیر اینصورت نمرات پیش بینی شده باید ارائه شود.
  • نمرات رسمی SAT یا ACT باید ارسال شود.
  • نمرات رسمی TOEFL ، IELTS باید ارسال شود.
  • برای دانشجویان غیر کانادایی، توصیه نامه به زبان انگلیسی لازم است.
  • مبایعه نامه حمایت مالی
  • یک کاربرد مشترک آموزش متوسطه توسط سرپرست

 

امکانات دانشگاه لیکهد

دانشگاه لیکهد امکاناتی مانند سالن ورزشی، کتابخانه، سالن سینما، استخر شنا و… جهت رفاه حال دانشجویان فراهم آورده است. همچنین دانشگاه لیکهد در هر دو پردیس خود خوابگاه دارد. دانشجوهای این دانشگاه می‌توانند در خوابگاه‌های دانشجویی و یا آپارتمان‌های متفرقه و خارج از پردیس اسکان کنند. خوابگاه‌های دانشگاه لیکهد به ۳ سبک: سوئیت، آپارتمان و خانه‌های شهری تدارک دیده‌شده‌ اند.

  • ویژگی و امکانات خوابگاه‌های پردیس تاندربی: دارای تقریباً ۱٬۲۰۰ تخت و اتاق‌های خصوصی می باشد. ازآنجایی‌که آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری دارای آشپزخانه هستند تهیه برنامه غذایی برای دانشجویان ساکن در این ساختمان‌های مسکونی اختیاری است و هزینه‌ی آن با توجه به نوع برنامه متغیر است. حداقل هزینه اجاره خوابگاه‌های پردیس تاندربی به مدت ۱ سال تحصیلی بدون سرو غذا حدوداً ۷٬۵۰۰ دلار و حداکثر آن همراه با سرو غذا تقریباً ۱۲٬۰۰۰ دلار است.
  • ویژگی و امکانات خوابگاه‌های پردیس اوریلی: دارای طراحی مدرن و منحصربه‌فرد است. تعداد تختخواب‌های موجود در این خوابگاه‌ها حدوداً ۲۸۰ است. هر طبقه دارای ۴۰ اتاق تک‌نفره، لباسشویی و آشپزخانه است. هر دانشجو می‌تواند در اتاق خصوصی با سرویس بهداشتی مشارکتی اسکان کند. هزینه اجاره این خوابگاه‌ها به مدت ۱ سال تحصیلی با برنامه غذایی کامل حدوداً ۱۳۰۰۰ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ریکپچا نظرات *محدودیت زمانی بیش از حد شده است. لطفا یکبار دیگر کپچا را پر کنید.